Uczestnicy projektu: klasa VII
Nauczyciel prowadzący: Magdalena Głąb
Cele ogólne:
- Uczeń potrafi bezpiecznie korzystać z internetu.
- Uczeń wie, czym jest cyberprzemoc i jak może radzić sobie z nią ofiara.
- Uczeń wyjaśnia, kto ponosi odpowiedzialność za cyberprzemoc.
- Uczeń rozumie,że za nasze zachowanie w internecie odpowiada wiele różnych mechanizmów społecznych.
- Uczeń rozumie, że ma możliwość pomocy osobom, które doświadczają cyberprzemocy.
- Uczeń poznaje i wypracowuje własne sposoby radzenia sobie z agresją słowną w komunikacji (na przykładzie agresji w sieci).
- Uczeń wyjaśnia, jak aktywność działania w internecie wpływa na wizerunek oraz jak świadomie o niego zadbać.
- Uczeń rozumie, co to jest wykluczenie i wie, jak mu przeciwdziałać w najbliższym otoczeniu, szczególnie w sieci.
Cele szczegółowe:
Uczeń
- opisuje, jakie emocje może rodzić cyberprzemoc u jej ofiar, jakie może nieść dla nich konsekwencje.
wymienia zasady postępowania w przypadkach cyberprzemocy. - wskazuje, jakie zachowania mogą pozwolić na zmniejszenie ryzyka zostania ofiarą cyberprzemocy.
- wyjaśnia specyfikę komunikacji w sieci oraz jej wpływ na zjawisko cyberprzemocy.
- wymienia mechanizmy społeczne wpływające na nasze zachowanie w internecie: efekt gapia, efekt kabiny pilota, rozhamowanie online.
- wypracowuje własne strategie reagowania na agresję słowną w sieci.
- potrafi wskazać komunikat będący konstruktywną krytyką i hejtem.
- opisuje zagrożenia dla wizerunku związane z nierozważnym korzystaniem z internetu,
- opisuje, jak świadomie i rozważnie prezentować się online.
- potrafi reagować, gdy on lub jego znajomy doświadcza cyberprzemocy w internecie.
- wie, że różne osoby mogą czuć różne emocje w sytuacji wykluczenia.
- potrafi określić, co jest potrzebne, by włączać innych w życie klasy.
- potrafi reagować w sytuacjach, gdy ktoś jest wykluczany.
Opis projektu
Podczas lekcji uczniowie poznają podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za nasze zachowanie w Internecie. Nauczą się, jak reagować, jeśli są ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy. Poznają różnicę pomiędzy hejtem a konstruktywną krytyką i dowiedzą się, jak dbać o swój wizerunek w Internecie.
Uczniowie będą trenować pracę zespołową, rozwiną swoją asertywność oraz poznają ćwiczenia, które pomogą im zadbać o równowagę emocjonalną.